Katar Külföldön Uticélok

Minden, amit Katarról tudni érdemes

1.) Általános tudnivalók

A világ egyik legjobb légitársaságának tartott Qatar Airways 2011. januárja óta kedvező árakon és a nyugat-
európai versenytársainál sokkal rövidebb úton szállítja az utasokat Budapestről az ázsiai és ausztráliai
desztinációkra. A magas színvonalú szolgáltatások és kedvező ár-érték arány miatt hamar népszerűek lettek
ezek a járatok a hazai utazók körében. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy egy dohai átszállás
gyakorlatilag megfelezi a távol-keletre tartó utakat, így nem kell 10-12 órákat repülni egyhuzamban, ami
tovább növeli az utazás komfortját.
Noha az ország méretei és a látnivalók koncentráltsága lehetővé teszik az ország felfedezését akár egy
„long transfer” esetén is, az utasok jelentős része mégis megelégszik a fel- és leszállás során megtett
repülős városnézéssel. Tény, hogy az esti fényárban fürdő Doha pazar látványt nyújt a levegőből, de ha
módotok van rá, akkor legalább valamelyik irányba érdemes olyan járatot választani, amely hosszú
átszállási idővel közlekedik és felfedezhetitek ezt a különleges országot. Ilyenkor a feladott poggyászra
sincs gondotok, azt hivatalból továbbítják a következő járatra, csak a kézipoggyászt kell magatokkal
vinnetek. Javasoljuk, hogy ne felejtsétek el megnézni az állam által is támogatott ún „Discover Qatar” program ajánlatait sem. Ennek igénybevételével pl. 5*-os szállodákban 2 főre 20-40 USD/éjszaka áron foglalhattok szállást, ami
azért szinte ingyen van.

2.) Mikor utazzunk?

A sivatagi éghajlat miatt május és október között csak az utazzon, akinek muszáj. Persze mindenhol
dübörög a légkondi, ami ugyan a legkevésbé sem kedvező a szervezet számára, de anélkül egyszerűen a
mérsékelt égövi ember számára elviselhetetlen a hőség. Ezzel szemben télen kifejezetten kellemes az
időjárás, az éjszakai 16-18 fokos hőmérséklet tényleges enyhülést hoz (ilyenkor még egy vékony pulóver is
jól jöhet), napközben pedig kora-nyári 22-24 fokos hőmérséklettel lehet számolni. Arra azért vigyázni kell, hogy a kellemes időben fel sem tűnik az UV sugárzás magas szintje, ezért legégés ellen ajánlott naptejet használni.

3.) Beutazási feltételek

Magyar állampolgárok a beutazás napjától számított 3 hónapig érvényes magánútlevéllel vízummentesen
utazhatnak az országba. Kellemetlen meglepetésként ért azonban bennünket (éppen hazafelé tartottunk
külföldről) amikor 2023. februárjában egyik-napról a másikra bevezették azt a szabályt, hogy külföldi
állampolgároknak kötelező a 30 napig érvényes, alapellátásra jogosító biztosítási csomag megvásárlása, ami
50 katari rialba került (cca. 5.000,- forint). Noha a konzuli szolgálat tájékoztatása szerint erre továbbra is
szükség van, 2024. februárjában ilyet már nem kértek a belépéskor. Ha valaki biztosra akar menni, akkor
mindig érdemes beutazás előtt a nagykövetség honlapján https://budapest.embassy.qa tájékozódni.
Egyébként 2023-ban a Qatar Airways küldött erről tájékoztatást, amelyhez csatolta a linket és az elfogadott
biztosítók listáját, amelyből véletlenszerűen kiválasztottuk az egyiket és 5 perc alatt megvettük a biztosítást.
Már csak ezért a segítségért is érdemes volt közvetlenül a légitársaságnál foglalni a jegyet és belépni a
törzsutas programba.

4.) Pénzváltás

A főbb devizákat (USD, EUR, GBP, CHF) gond nélkül váltják a pénzváltók, a reptér érkezési oldalán is
van belőlük néhány. Az árfolyamot tekintve lényegi különbség nincs, kezelési költséget sem számítanak fel.
Jelenleg (2024-ben) egy katari rial 100 forintot ér, ami könnyíti az árak átszámolását. Kérdés inkább az,
hogy érdemes-e egyáltalán, és ha igen, akkor mennyit váltani? (Szép pénzük van, különösen az új sorozat
tetszetős, tehát gyűjtőknek már-már kötelező.) A legtöbb helyen megoldott a bankkártyás fizetés, így nem
feltétlenül szükséges a váltás. Talán csak a piacon, vagy a taxiban lehet kp-re szükségetek. A helyzetet jól
érzékelteti, hogy mi is még bőven a COVID előtti időkben beváltottunk 100 USD-t és azóta – bár
többször is voltunk Katarban – még mindig nem költöttük el a teljes összeget. Ráadásul a foci vb előtt
lecserélték a teljes bankjegy sorozatot, emiatt aztán ki kellett cseréltetnünk a régi bankjegyeinket az egyik
bankban. (Minden akadékoskodás nélkül, költségmentesen megtették.)

5.) Közlekedés

Alapvetően maga az ország területe sem nagy, de azon belül is a látnivalók többsége a fővárosra
koncentrálódik, ezért elsődlegesen a dohai közlekedési lehetőségekkel érdemes tisztában lennetek. Ha valaki
a fővároson kívül tervez programot (pl. sivatagi túrák, búvár programok), akkor úgyis benne lesz a
transzfer a program árában, ha mégsem, akkor pedig csak pillanatok műve egy taxit fogni, ami a hazai
áraknál lényegesen olcsóbb.

Autóbérlés

A katari állampolgárok és a tehetősebb külföldiek többsége gépjárművel közlekedik. Az olcsó üzemanyag,
a széles utak, a hatalmas és ingyenes parkolók lehetővé teszik a széleskörű gépkocsi használatot. Noha a
helyiek a sebesség szerelmesei, sem kirívó szabálytalanságot, sem balesetet nem láttunk még. Azzal viszont
érdemes számolni, hogy csúcsidőben egyes főútvonalakon dugók előfordulhatnak. A közúti forgalom
kulturált, így a gépkocsibérlés nem vállalhatatlan kihívás egy rutinos vezető számára, azonban eddig még
nem láttuk ésszerű indokát annak, hogy autót béreljünk.

Taxi

Szükség esetén az autóbérlés helyett olcsóbb és kényelmesebb taxit hívni vagy leinteni egyet az út szélén. A
taxi viszonylag olcsó, főleg, ha többen vagytok és meg tudjátok osztani a költséget. A reptérről a Souk
Waqif-ig, illetve a felhőkarcolói miatt „Kis New York”-nak is becézett üzleti negyedig (City Center) tartó
út 40-45 rialba került.

Autóbusz

Létezik ugyan buszos tömegközlekedés, ami ma már csak kiegészíti az azóta kiépített metróhálózatot.
Igazából abban az esetben érdemes buszra szállni, ha a metró vonalától távolabb eső településekre akartok
menni. Magunk részéről kipróbáltuk párszor, de nem volt kedvező tapasztalatunk, nehezen követhető a
menetrend és sokszor kimaradnak járatok. Ráadásul amiatt sem preferáljuk a buszt, mert 4 fő utazása
esetén a háztól-házig közlekedő taxi sem drágább.

Metró

Kicsit ugyan korábbra vártuk, de a 2022-es foci VB-re csak elkészült a metró. (Érdekesség, hogy több
magyar cég is dolgozott alvállalkozóként a metróépítésen.) Metróval gyakorlatilag minden fontos
látnivalóhoz kényelmesen el lehet jutni, illetve az egyik vonal vége a repülőtér. A reptéri végállomást
nagyon könnyű megtalálni. Az útlevélkezelést követően beléptek az érkezési csarnokba, ahol felmentek a
mozgólépcsőn az indulási oldal csarnokába, amelyből a terminál előtti taxiállomás és parkoló, valamint a
reptéri út felett egy légkondicionált, zárt híd vezet a terminál előtti metróállomáshoz. A kiírást követve a
mozgólépcsőn lejuttok a metrómegállóba, ahol meg is vehetitek a jegyet a metróra. Vonaljegyet ne
keressetek, mert nem létezik. A napi jegy is csak 6 rial/fő. Ezért a jelképesnek mondható összegért egész
nap korlátlanul utazhattok a teljes metróhálózaton. Gyakorlatilag kora hajnaltól késő éjszakáig
folyamatosan járnak a szerelvények. Az utastájékoztatás kitűnő, az egyébként vezető nélkül közlekedő
szerelvények tiszták, kényelmesek és légkondisak, azonban csúcsidőben meglehetősen zsúfoltak. Arra kell
ügyelni, hogy a dubai-i metróhoz hasonlóan van a szerelvényben első osztályú, illetve kizárólag nőknek
fenntartott kocsi is. Ezekben a kocsikban csúcsidőben is elviselhető az utasszám, de az első osztályon csak drágább jeggyel lehet utazni, illetve a női kocsiba férfiak nem tehetik be a lábukat.
Noha nem mértük le stopperrel, de a városközpont és a repülőtér között cca. 20-25 perc alatt teszik meg a
szerelvények az utat. Ha a be- és kiléptetési procedúrát is figyelembe veszem, akkor már egy 6-7 órás
transzfer esetében is lehet értelmes programot csinálni a városban.

6.) TOP látnivalók

Al Corniche

Muszáj a Nemzeti múzeum és a City Center között közel 8 kilométer hosszan kanyargó, pálmafákkal
szegélyezett, megkapó szépségű, széles tengerparti sétánnyal kezdeni a látnivalók bemutatását. Egyrészt ez
egy rendkívül kellemes útvonal, ahol a nap minden szakaszában komoly társasági- és sportélet zajlik,
másrészt az ország legfontosabb látnivalóinak 70-75%-a ezen az útvonalon elérhető. A sétányt nem
keresztezik lépten-nyomon autóutak, a biciklik és a rollerek számára pedig külön kerékpárút került
kialakításra, így a sok gyerekes családok, baráti társaságok is kényelmesen sétálgathatnak, miközben
élvezhetik a látványt és az enyhülést hozó tengeri levegőt. A hűvösebb reggeli és esti órákban rengetegen
járnak ide futni és biciklizni, illetve sokan indulnak innen egy kis sétahajózásra a hagyományos arab
halászhajókon, a dhow-kon.

Nemzeti múzeum

A Corniche repülőtérhez közeli végénél található vakítóan fehér épületkomplexum szintén nem sokkal a
foci VB előtt készült el. Az épületek már a külső megjelenésüket tekintve sem mondhatók hétköznapinak,
ugyanis azokat a sivatag jellegzetes kristálya, a sivatagi rózsa ihlette. Ezek a különleges formájú épületek
önmagukban is látványosságként szolgálnak, de a bennük található kiállítások is világszínvonalúak. A
múzeum nem csak az ország történelmét mutatja be, hanem itt kapott helyet a nemzeti galéria is, valamint
a tengeri élővilágot bemutató kiállítás, ugyanakkor vannak időszakos kiállítások, konferencia-termek.
Amennyiben valakit érdekel és van elég ideje rá, akkor pazar kiállításokat lehet itt megnézni, ugyanis az
anyagi lehetőségek nem korlátozzák az államot abban, hogy a világ legnagyszerűbb alkotásait elhozzák és
bemutassák a helyi lakosoknak.

Iszlám művészet múzeuma (Museum of Islamic Art)

A tengerparti sétányon cca. 2 km megtétele után adódik egy választási lehetőség. Letérhetünk a régi kikötő
(Old Doha Port és a Mina District) felé, ahol a régi kikötői negyed látványosan felújított házai között
sétálhatunk, benézhetünk a halpiacra, ami önmagában is megérne egy posztot, azonban ennek a résznek
mégiscsak az iszlám művészet 1400 évét bemutató múzeum a legkiemelkedőbb látnivalója. Tisztában
vagyok azzal, hogy nem mindenki van ezzel így, de engem a geometriai minták sokrétű felhasználása a
díszítésekben és a művészeti szintre emelt kalligrafikus írásmód a mai napig rabul ejt. Azoknak, akiket
szintén érdekel a képzőművészet, feltétlenül érdemes ezt a múzeumot beiktatni a programba.

Dhow kikötő

A Corniche-on pár száz métert tovább haladva máris elérjük a hagyományos arab vitorláshajókkal teli
kikötőt A dhow-k eredete hosszú időre nyúlik vissza az Arab-félsziget partjainál és a Közel-Keleti vizeken.
Az arab tengerészek és kereskedők évszázadokon keresztül használták ezeket a hajókat a kereskedelemben
és a halászatban a Perzsa-öbölben, a Vörös-tengeren és az Indiai-óceánon. Segítségükkel alakítottak ki az
arabok kiterjedt tengeri kereskedelmi hálózatot és teremtettek kapcsolatot a középkori világ különböző
részeivel. A dhow-k fontos szerepet játszanak az arab tengeri kultúrában és hagyományokban. Ezek a
hajók az Arab-félsziget kulturális örökségének fontos részét képezik, számos festményen, fotón és
irodalmi műben szerepelnek, mint az arab tengerészet ikonikus jelképei. A semmivel össze nem
téveszthető, jellegzetes kialakítású hajókat nemcsak megcsodálni lehet, hanem fejenként 50-100 rial-ért
tesznek egy kört a turistákkal az öbölben. A Corniche mentén rengetegen kínálnak sétahajózást, ezért –
főleg, ha többen vagytok – érdemes komolyan alkudni a tarifát illetően a vállalkozóval.

Gyöngy emlékmű

A mesés gazdagságot hozó szénhidrogén-vagyon felfedezése előtt Katar egy nagyon szegény ország volt,
ahol az emberek többsége a gyöngyhalászatból és a tengeri kereskedelemből élt. A dhow-kikötő bejárata
előtt található ikonikus gyöngykagyló emlékmű alkotóját is ez inspirálta, amely az egykori
gyöngyhalászoknak állít emléket. Talán ez a legfontosabb tájékozódási és találkozási pont az egész
országban. Ez az origó, ehhez viszonyítva mindent is képesek definiálni. A „pearl monument” egy varázsszó.
Amennyiben egy helyi lakos valami véletlen folytán nem beszélne angolul, a bűvös szó hallatán rögtön el
fog igazítani benneteket a „gyöngy” irányába. Ez tényleg a központ. Ha valakinek csak kevés ideje van a
városra, akkor kezdje itt, mert a legfontosabb látnivalók és kormányzati hivatalok mind itt találhatók
egymás mellett.

Iszlám kulturális központ (Fanar mecset)

A Corniche túloldalán, a pénzügyminisztérium mögött található ez a kiemelkedő jelentőségű kulturális
központ, amely oktatási intézményt, könyvtárat, rendezvénytermeket és egy működő mecsetet is magába
foglal. A mecset külső spirális lépcsővel épített minaretje a modern Katar egyik jelképe. Formája minden
mással összetéveszthetetlen és méreteinél fogva messziről is jó tájékozódási pontként szolgál. A mecset
elviekben a nem muszlimok számára is látogatható, azonban ide még nem sikerült bejutnunk, így ennek
feltételeiről nem tudunk tájékoztatást adni. A kulturális központ környékén található a modern piac, a
szuk, ahol kifejezetten olcsón lehet étkezni, vásárolni.

Souk Waqif

A Dohába látogató turisták első számú célpontja. Gyakorlatilag a középkori óváros egyetlen megmaradt és
szépen felújított része, hangulatos kávézókkal, éttermekkel, üzletekkel, valamint helyes kis mecsettel. Van
itt minden, ami egy keleti bazárban megtalálható, lehet enni-inni, vadászsólyommal vagy tevén ülve
fotózkodni, ráadásul magyar pénztárcával mérve sem megfizethetetlenek az árak. Az út túloldalán lévő
Fanar mecset mögötti piacon persze még olcsóbb minden, de pestiesen szólva „itt meg kell fizetni a
helyet”. Ugyanakkor vásárlás nélkül is érdemes az ódon sikátorokban sétálni és élvezni a keleti forgatagot,
nézni a mutatványosokat. Főleg péntek este van nagy élet, de a nap bármely szakában érdemes ide
ellátogatni, inni egy isteni kardamomos kévét, amihez egy-két szem datolya dukál cukor helyett. Apropó!
Hűtőmágnes gyűjtők is itt tudnak szert tenni a gyűjteményük újabb darabjára.

City Center

Ha modern nagyvárosi hangulatra vágytok, akkor érdemes kimennetek a Corniche végén található új
városközpontba. A Souk Waqiftól pár megálló metróval, vagy végig lehet sétálni a Corniche-on. Itt
nemcsak irodaházak, hanem hatalmas bevásárlóközpontok is találhatók, ahol nem csak bevásárolni, hanem
a hypermarketek food courtjában enni is olcsón lehet. A látvány szép és van néhány igényesen kivitelezett
felhőkarcoló (bár ritkán van mit karcolniuk ezeknek a magas épületeknek), de talán ez Katar legkevésbé
izgalmas része. Ez alól kivételt képez az Illúziók Múzeuma (Museum of Illusions Doha), amely nem régen
nyitotta meg a kapuit, ezért ebben még nem voltunk, így saját tapasztalattal nem rendelkezünk, de mások
beszámolói alapján úgy tűnik, hogy nem csak gyerekeknek érdemes meglátogatni ezt a helyet.

Al Katara – Cultural Center

Ez egy igen érdekes része a városnak, ahol a művészetek jegyében keveredik a modernitás a
hagyományokkal. Több kulturális intézmény, többek között az Állami TV székháza is itt található. Több
korosztály érdeklődésre tarthat számot az itteni Planetárium, a Posta- és bélyegmúzeum, illetve a
szabadtéri színpad. A hagyományos építészetet idéző épületek között rengeteg köztéri alkotás is található
ebben a negyedben. Noha az itteni Arany mecset szó szerint szemet kápráztató, de nekem a díszes Katara
mecset sokkal jobban tetszik. Mindezek mellett remek, arany homokos strand is várja a vendégeket. A
városrész viszonylag messze van a központtól, de metróval könnyedén megközelíthető.

+ 1 tipp

Ha valaki hosszabb időt kíván eltölteni az országban, részt vehet sivatagi túrákon, ejtőernyőzhet,
búvárkodhat kedvére (állítólag itt több cetcápa és manta rája él, mint a Maldív-szigeteken), mindezek után
pedig remek resortokban pihenheti ki a fáradalmait. Gyakorlatilag mindazt megkaphatjuk, amit Dubaiban,
csak kisebb a tömeg és kevésbé hivalkodó a körítés.

Külföldön Moszkva OROSZORSZÁG Uticélok
Moszkva – hátizsákkal…
Kína Külföldön Uticélok
Kína esszenciája – Chengde
Brunei Külföldön Uticélok
Meseország a dzsungelben – Brunei
Scroll down to see next article
Külföldön Málta Uticélok
Málta, a Mediterráneum ékköve